7 oktober 2008

Sagan om den lilla gubben med det lilla halva huset.

Vi kan kalla honom Günther. Han var gift med Gretchen i flera år. Men en dag vaknade han och ville inte vara gift längre.- Jag tror jag ska skilja mig.Sagt och gjort. Günther skickade in en skilsmässoansökan. Och han fick en blankett om bodelning från sin frus advokat.- Hon vill ha hälften! Den bitchen! Har jag stått ut med hennes sauerkreutz i 30 år så ska hon minsann inte få hälften av allt. Och sommarhuset då, det som är mitt favoritställe, allt inrett i perfekt tysk alpstugestil.Men så fick han en snilleblixt.- Hon ska minsann få hälften, den dumkopfen. Men jag ska också ha min hälft. Hah! Det är min rättighet!Han mätte och han mätte. Drog en fin linje mitt i huset. Sen tog han sågen och delade hela huset i två delar. Först hittade han inte kedjesågen så han fick ta fogsvansen men den blev slö efter halva dörren. Men sen gick det bra. Det var förstås lite meckigt men så är det när man skiljs tänkte han. Meckigt och besvärligt. Men nödvändigt.Så stod han och tittade på sitt verk. Ett halvt hus där och ett halvt hus där.- Hmm hur ska jag göra nu. Han kliade sitt huvud. Och funderade.- Jag vet. Trucken är nog tillräckligt stor för att ta hälften bort till brorsan. Med lite plast på sen så kan jag bo kvar i min älskade alpstuga. Med Gretchens brötchen långt från mig.Sagt och gjort. Han mötte grannarna på vägen men han förstod inte varför de såg så frågande ut. Han gjorde ju bara vad han hade rätt till.Sen levde Günther lycklig i alla sina dagar i sitt lilla lilla halva hus

Inga kommentarer: